Paul Cezanne - Martwa natura z butelką i koszem jabłek - 1894.
Martwa natura to przedstawienie na obrazie układu przedmiotów lub innego rodzaju nieruchomych obiektów. Mogą to być rośliny doniczkowe, kwiaty cięte, owoce, książki, misy, dzbany, kielichy, talerze, czyli wszystko to, co malarz będzie chciał uwiecznić na płótnie lub papierze. Artyści malują martwe natury z różnych powodów. Ten temat daje twórcy możliwość ułożenia ciekawej kompozycji, interesujących zestawień kolorystycznych, artysta może studiować proporcje oraz układy światła i cienia na przedmiotach. Niekiedy ukazane przedmioty zawierają także dodatkowe przesłanie metaforyczne lub symboliczne.
Słowa nature morte (czyt. natiir mor) pochodzą z języka francuskiego, znaczą - martwa natura i służą określaniu właśnie tego tematu w sztuce. W języku angielskim takie kompozycje przedstawiające układy przedmiotów nazywane są - still life (czyt. stil laif), czyli ciche, spokojne życie.
Ten temat możemy podziwiać głównie w dziełach malarstwa, chociaż w sztuce współczesnej artyści realizują go także w przestrzeni.
Przedstawienia przedmiotów codziennego użytku znane były już w starożytnej Grecji i Rzymie: wykonywano je w postaci malowideł ściennych, mozaik i obrazów tablicowych. Niestety, martwe natury z czasów starożytnej Grecji nie zostały zachowane.
Rzymskie malowidło ścienne (fresk).
Autor nieznany. „Martwa natura z ze szklaną misą i wazami” - 63-79. Naples National Archaeological Museum, Neapol, Włochy.
Zarówno w sztuce starożytnego Rzymu, jak i w średniowieczu, motyw martwej natury występował jako część większego dzieła lub element dekoracyjny. Samodzielnym tematem w malarstwie martwa natura stała się dopiero w XVI wieku w okresie wzmożonego zainteresowania twórców człowiekiem i naturą. Jednym z pierwszych samodzielnych przedstawień martwej natury w nowożytnym malarstwie było dzieło włoskiego malarza i rysownika, Jacopo de’ Barbariego. Kompozycja przedstawiała upolowaną kuropatwę, rycerskie rękawice i strzałę, które wisiały na ścianie.
Jacopo de’ Barbari - „Martwa natura z kuropatwą i żelaznymi rękawicami” - 1504. Alte Pinakothek, w Monachium.
Niebanalne zestawienia martwej natury tworzył Giuseppe Arcimboldo (1527 -1593). Jako przedstawiciel manieryzmu łączył wirtuozerię malarską z ukazywaniem tego co nienaturalne, sztuczne, a nawet dziwaczne. Zaskakujące aranżacje poszczególnych elementów tworzyły niecodzienne kompozycje będące metaforycznymi portretami. Arcimboldo tworzył obrazy, które z oddalenia wydają się przedstawiać popiersia postaci , zaś z bliska okazują się niczym innym jak nagromadzeniem owoców, kwiatów czy ryb.
Giuseppe Arcimboldo - Wiosna - 1573 - Luwr, Paryż.
Giuseppe Arcimboldo - Lato - 1563. Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Austria.
Od XVII w. martwa natura stanowiła odrębny gatunek malarski. W tej dziedzinie przodowali Holendrzy i Flamandowie.
Celem malarzy w XVII w. było stworzenie takiego przedstawienia martwej natury, które byłoby nie tylko „ucztą dla oka” (czyli cieszyło widzów swoim pięknem), ale także pobudzało apetyt biesiadników. W malarstwie holenderskim popularne były ontbijtjes – obrazy ukazujące śniadania.
Floris van Dijck - Martwa natura - 1613
Sebastian Stosskopff - Misa z truskawkami - ok. 1620 - Musée de l’Œuvre Notre-Dame, Sztrasburg, Francja,
Zobacz inne przykłady martwych natur.
Lubin Baugin - Pięć zmysłów - poł. XVII w. Luwr, Paryż, Francja.
Bonaventura Bettera - Martwa natura z instrumentami muzycznymi - ok. 1690.
Wilem Claesz Heda - Martwa natura ze złotym pucharem - 1635.
Willem van Aelst - Srebrna waza z kwiatami - 1663.
Jan Brueghel Starszy - Kwiaty w drewnianym naczyniu - 1606-1607.
Zadanie domowe dla chętnych.
Giuseppe Arcimboldo - Ortolano (inaczej Ogrodnik, zwany również obrazem odwracalnym w miską warzyw) - ok.1590. Museo Civico. Cremona.
Giuseppe Arcimboldo - Ortolano (inaczej Ogrodnik, zwany również obrazem odwracalnym w miską warzyw) - ok.1590. Museo Civico. Cremona.
Giuseppe Arcimboldo - Kosz z owocami - 1590. French & Company, Nowy Jork.
Giuseppe Arcimboldo - Kosz z owocami - 1590. French & Company, Nowy Jork.
Ułóż martwą naturę z owoców i warzyw lub innych przedmiotów codziennego użytku i stwórz z nich kompozycję przypominającą portret. Zadbaj o estetykę pracy i tło.
Wykonaj zdjęcie swojej martwej natury i prześlij na elementarzpracownia@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz